Snart ett minne blott
Förstärkare, gamla affischer, kaffebryggare, kablar, mikrofonstativ och en hörnsoffa. Idag rensade vi ur vår kära gamla replokal på Persborg i Sjurberg, Rättvik. Här har vi undre 20 års tid repat, skrattat, druckit kaffe, fått vänner för livet, drömt om det stora genombrottet och mycket annat som inte lämpar sig i skrift. Timmarna som vi tillbringat här går inte att räkna, inför en viktig spelning eller show har vi tragglat här natt och dag. Allt du ser och hör med Tivoli Blå har på ett eller annat sätt sitt ursprung i Kulturpalatset Persborg. Nu ska hela rasket brännas ner och vi sörjer men gläds åt nya tider och möjligheter. Persborg försvinner men aldrig drömmen om det stora genombrottet.
I Persborgsområdet fanns det tidigare ett så kallat socitetshotell, som var mycket frekventerat av landets kulturella elit under tidigt 1900-tal. Hotellet brann ned under 1979. På platsen uppfördes den låga byggnad som finns där än i dag. I inledningen av det nya millenniet fanns långt gångna planer på att bygga upp ett nytt hotell i Persborgsområdet. I området har ideella krafter från byn återuppfört det vackra kallbadet och ångbåtsbryggan.
Källa dt.se





